Ar efektyvi kontrolė aplinkosaugos srityje?
Valstybinė aplinkos apsaugos kontrolė – viena iš sričių, kurioje Lietuvai reikia dar gerokai pasitempti. Neretai įmonių patikrinimai, siekiant išsiaiškinti, ar laikomasi aplinkos apsaugos reikalavimų, vykdomi ganėtinai paviršutiniškai.
Negana to, kai kurios įmonės aplinkosaugininkų dėmesio apskritai nesulaukia, o kai kurios yra tikrinamos dešimtis kartų per metus.
Valstybės aplinkos apsaugos institucijų pareiga yra užtikrinti, kad įmonės, valstybės ir vietos savivaldos institucijos, gyventojai griežtai laikytųsi aplinkos apsaugos reikalavimų oro, nuotekų, atliekų tvarkymo srityse. Aplinkosaugininkai tai pat privalo užkirsti kelią galimiems aplinkos apsaugos teisės aktų pažeidimams, išsiaiškinti aplinkos apsaugos pažeidimus, jų padarymo sąlygas ir pažeidėjus. Už aplinkos apsaugos teisės aktų pažeidimą gresia administracinė ar baudžiamoji atsakomybė.
Dabartinė situacija
Lietuva per pastaruosius 5 ar 10 metų padarė pastebimą pažangą aplinkos apsaugos kontrolės srityje. Pavyzdžiui, Viešojo administravimo įstatymo nuostatos pakankamai gerai veikia realybėje: aplinkosaugos inspektoriai iš anksto praneša bendrovėms apie planinius patikrinimus, t. y., ne mažiau kaip prieš 10 dienų įmonė gauna informaciją apie numatytą patikrinimą ir tam reikalingus parengti dokumentus. Be to, planai apie patikrinimus viešai yra skelbiami tinklalapiuose ir įmonės gali lengvai juos surasti. Tokia praktika – pažangi, europietiška ir tikrai džiugina, kita vertus – aplinkosaugininkai nėra tik baudėjai.
Nepaisant šios geros praktikos, Lietuvos aplinkos apsaugos kontrolės srityje dar reikia padaryti nemažai darbų.
Plačiau apie tai skaitykite aplinkos apsaugos konsultacijų bendrovės „Biosistema“ direktoriaus Povilo Baltusevičiaus komentare žiniasklaidoje: http://bit.ly/2uXgtcJ